Bij de keuze voor een nieuw product horen uiteraard veel vragen. Door middel van deze Frequently Asked Questions pagina proberen we zoveel mogelijk algemene vragen over Dynamics 365 Business Central te beantwoorden. Staat uw vraag er niet tussen of wordt er een vraag niet volledig naar wens beantwoord? Dan kunt u altijd contact met ons opnemen en zoeken wij het direct voor u uit. 

 

 

Over welke functionaliteiten beschikt Dynamics 365 Business Central?

 

Binnen Dynamics 365 Business Central wordt gewerkt met rollen en rechten. Hiermee kan bepaald worden tot welke functionaliteit een gebruiker toegang heeft, zodat een administratieve medewerker niet bij de personeelsgegevens kan, en de verkoopmedewerker gegevens uit CRM kan halen. Daarnaast is er een verdeling in "Full users" en "Team members". Een Full user heeft in principe altijd lees- en schrijfrechten, terwijl een Team member in het algemeen alleen leesrechten heeft, met een paar uitzonderingen. Een Team member kan:

  • alles lezen binnen Dynamics 365 Business Central;
  • bestaande gegevens wijzigen binnen Financials;
  • taken in workflows afkeuren of goedkeuren die zijn toegekend aan de gebruiker;
  • een verkooporder aanmaken, wijzigen en verwijderen;
  • een inkooporder aanmaken, wijzigen en verwijderen (in ontwikkeling);
  • persoonlijke informatie aanmaken, wijzigen en verwijderen;
  • Tijdregistratie voor projecten invoeren;
  • PowerApps voor Dynamics 365 gebruiken.

Business Central is volledig geïntegreerd met Office 365 zodat u vrij kunt navigeren tussen Office 365 toepassingen en Business Central. Zo kunt u in Business Central onder andere in Excel gegevens openen, rapporten afdrukken met Word en met uw gegevens werken in Outlook. Het is echter geen verplichting om Office 365 aan te schaffen. Maar als u Business Central wilt uitproberen terwijl het volledig met Office 365 is geïntegreerd, kunt u zich hier aanmelden voor een gratis proefversie van Office 365 van een maand.

Met Dynamics 365 Business Central biedt Microsoft de mogelijkheid om alles in de cloud te doen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de stabiele infrastructuur van Microsoft en heeft u geen zorgen en kosten voor eigen servers. Dit is echter niet noodzakelijk. Met de on-premise variant kunt u ervoor kiezen om de applicatie op uw eigen servers te draaien. Deze on-premise variant kan ook gebruikt worden om de applicatie te hosten bij andere partijen, of in de Azureomgeving van Microsoft. 

Eén van de meest ingrijpende veranderingen is het werken vanuit de Cloud. Microsoft ziet idealiter dat al hun software vanuit de Cloud draait. Voorlopig kunt u echter ook nog gebruik maken van de on premise versie van Dynamics 365 Business Central. 

Een tweede verschil is de manier waarop maatwerk toegevoegd kan worden: die is sterk veranderd. Konden we eerst nog gewoon code aanpassen in het hart van Dynamics NAV, nu moet maatwerk in Extensies worden gemaakt. Deze extensies zijn toegankelijk via AppSource. Je zou AppSource kunnen zien als een soort App Store, maar dan van Microsoft zelf. De gebruikers van Dynamics 365 Business Central plukken hier vooral de vruchten van. Doordat alle extensies op dezelfde manier opgebouwd zijn, zijn ze razendsnel te implementeren in een bestaande Dynamics omgeving. Als voorbeeld: Dynamics 365 for Marketing is in slechts 20 minuten te implementeren.

Microsoft wil met Business Central de meest complete softwareoplossing in de markt zetten. Het is dan ook geen verrassing dat er enorm veel software en applicaties gekoppeld kunnen worden aan Business Central. Daarnaast kunnen er applicaties (‘Extensies’ in het geval van Microsoft) toegevoegd worden vanuit AppSource. AppSource is te vergelijken met de App Store van Apple. Het prettige van deze extensies is het feit dat ze allemaal op dezelfde manier opgebouwd zijn. Ze worden ontwikkeld door ‘software techneuten’ zoals Logic Vision en centraal beschikbaar gesteld. Microsoft controleert vervolgens de kwaliteit van de Extensies zodat u zeker weet dat de Extensies die u toevoegt, ook van de kwaliteit zijn die u van Microsoft software verwacht.

Met Dynamics 365 Business Central wordt het vele malen simpeler om uw ERP omgeving aan te laten sluiten bij andere Microsoft Software. Zo wordt het erg eenvoudig om uw ERP omgeving te koppelen aan Dynamics for Marketing, Dynamics for Sales, Microsoft Office, Microsoft Power BI en Microsoft Power Apps. De apps spreken allen dezelfde taal en slaan hun informatie op dezelfde plaats op: het CDS.

Het integreren van Microsoft producten was nog nooit zo eenvoudig en nog nooit zo effectief. Zo kunt u bijvoorbeeld inkoopfacturen bewerken vanuit Outlook en direct opslaan in uw SharePoint omgeving. Maar ook zelf workflows instellen tussen uw administratie en Outlook door middel van Power Apps. Hiermee kunt u ervoor zorgen dat u automatisch een samenvatting van de verkoopcijfers van een specifieke klant krijgt op het moment dat u gemaild wordt door deze klant.

Business Central is eigenlijk voor elk type organisatie interessant. Business Central start met wat uw bedrijf nodig heeft en groeit mee wanneer daar behoefte aan is. U betaalt alleen voor de software die u daadwerkelijk gebruikt. Dynamics 365 Business Central is een eenvoudige totaaloplossing die zoveel mogelijk doet voor de gebruiker, en de meest complete bedrijfssoftware die verkrijgbaar is. Omdat u niet hoeft te investeren in eigen, dure servers is Business Central ook uitermate geschikt en betaalbaar voor het MKB. 

Bij de keuze voor een product gaat u niet over een nacht ijs. Daarom biedt Microsoft de mogelijkheid om een maand lang het product uit te proberen. Als u dat graag wilt, kunt u via deze link direct beginnen. 

Om Business Central te gebruiken moet u voor aanmelding een e-mailadres van het werk gebruiken. Consumenten mailservices en telecommunicatieproviders als outlook.com, hotmail.com en gmail.com worden niet ondersteund.

Met de komst van Dynamics 365 Business Central introduceert Microsoft ook Power Suite bij het grote publiek. Microsoft Power Suite is een verzameling van 3 applicaties van Microsoft:

  • Power BI: de software voor het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden data vanuit verschillende bronnen.
  • Flow: Hiermee kunt u automatisch een e-mail notificatie krijgen wanneer een verkoopkans uit uw ERP of CRM oplossing wordt aangepast. Zet u handmatig bijlagen uit e-mails op SharePoint of OneDrive? Flow kan dit proces automatiseren voor u. Vanaf nu kunt u zelf workflows aanmaken over verschillende applicaties heen zonder één letter code te hoeven schrijven. Meer weten? Bekijk de film of neem contact met ons op.
  • Power Apps: Eenvoudig data invoeren in uw Dynamics 365 Business Central systeem middels een mobiele app? Microsoft PowerApps biedt de mogelijkheid om zelf apps te maken waarmee gebruikers direct data uit Dynamics NAV kunnen zien of kunne invoeren. Heeft u bijvoorbeeld monteurs onderweg die uren moeten schrijven? Dan kunnen zij dit doen via een PowerApp. Dit voorkomt onnodige administratie of dubbele invoer van data. PowerApps maakt het mogelijk om met behulp van data uit uw ERP of CRM systeem apps te maken zonder één letter code te schrijven! Meer weten? Bekijk de film, of neem contact met ons op.

Het zijn stuk voor stuk krachtige tools die het voor u makkelijk maken om veel zaken zélf te doen.

Microsoft heeft haar cloudomgeving opgedeeld in verschillende geografische gebieden, die ze Geo's noemt. Binnen deze Geo's zijn verschillende regio's, zoals Noord Europa (Ierland) en West Europa (Nederland). Microsoft repliceert de gegevens over de verschillende regio's, maar zal de gegevens nooit buiten de Geo's opslaan die is aangegeven door de klant. Daarmee garandeert Microsoft dat de gegevens veilig staan in het geval van calamiteiten, en dat de gegevens ook AVG-compliant zijn opgeslagen.

Azure Regions
Azure Geo's